Георги Ст. Георгиев – Един от първа дивизия

Страница за поручик Георги Георгиев и труда на живота му – книгата „Един от първа дивизия“ – „поезия на българската храброст, доблест и чест“. За да помним и да се вдъхновяваме.

*

Георги Ст. Георгиев

„…Роден съм на 4 декември 1896 и с набора си (46) завърших Школата за зап. подпоручици, както се наричаше тогава, във възможно най-кратко време – 5 месеца и 12 дни. Попаднах в един от най-добрите полкове – 41-ви пехотен, Първа софийска дивизия. Участвах в Добруджа, гдето бях тежко ранен при първата атака на Кубадин – картечен куршум прониза гърдите ми до самото сърце. Военноинвалид съм. После в Румъния – страшните уморителни походи, боевете и студовете на Серет – 35 под нулата. Македония – най-напред в Завоя на Черна и после до края в Битолското поле. Попаднах в заложничество (в състава на трите дивизии: Първа, Шеста, Сборна – 80 хил. души). Организирах бягство и с четирима офицери избягах, като за единадесет нощи минах 230 километра. Газих в брод Вардара съвсем гол (13 ноември, в 3 часа през нощта).

В полка осем души поручици, седем от които гимназиални учители и адвокати и един на действителна служба, бяха взводни командири, аз подпоручик, студент с един семестър и на 21 година бях ротен командир. Действующият поручик подаде рапорт до командира на полка с оплакване как може той, по-възрастен от мене, с един чин в повече и действующ, да е взводен, а аз ротен. Но командирът на полка сложи на рапорта му следния надпис: „Аз раздавам ротите си не по старшинство, а по достойнство.“

Награден съм с три ордена за храброст, два от които са златни, първа степен. За бягството от заложничество командирът сметна, че това е подвиг, представи ме, бях награден с Ордена за военна заслуга, със зелен венец (военно отличие).

Изпълних дълга си докрай, като написах спомените си от войната „Един от Първа дивизия“, които за седем години претърпяха пет издания…“

Из статията на Калин Донков „ДЪЛГЪТ – ТОВА Е ЧОВЕКЪТ“

*

„ЕДИН ОТ ПЪРВА ДИВИЗИЯ“

*

ДЪЛГЪТ – ТОВА Е ЧОВЕКЪТ

*

БИБЛИОГРАФИЯ

*

Статии в печата

Българин от кариерата

*

Страницата за Г.Ст. Георгиев е проект на Николай Василев, член на „Един Завет“

4 коментара to “Георги Ст. Георгиев – Един от първа дивизия”

  1. Иван Стоев Says:

    С много голяма радост записах тази книга.Преди много години я притежавах,но я дадох на приятел и вече не я видях.Вълнуващо произведение!Дано повече млади хора я прочетат!
    Използувам случая да помоля ако някой има книгата „Под развятия щандарт“ от полковник Никола Подгоров за действията на Конната Дивизия на Добруджанския фронт, да направи възможното да я качи на сайта.И това е вълнуващо произведение,написано по подобен начин.

  2. Т.Савов Says:

    Купиих си книгата от книжарницата на Военното издателство преди няколко години. Сега, за съжаление, не може да се намери. Както впрочем и книгата на артилериста Стоянович. С удоволствие и силва ммолба се присъединявам към казаното от Иван Стоев, аз къщо много бих искал да се запозная с тази неизвестна ми до сега книга. Някой може ли да помогне!

  3. Деница Петрова Says:

    Здравейте,

    имам книгата, издание от 1935, с посвещение от автора на моята прабаба Павла Жекова.
    Поклон пред паметта му! Бедна е България без личности като него!
    Имам една въпрос към авторите на сайта – къде може да бъде закупена книгата на Любомир Банковски „Моят живот. Трагедията на едно поколение“?

  4. Човекът на снимката е Владимир Мусаков. Намерих една снимка на Георги Ст. Георгиев към една кратка дописка – биографични бележки, във вестник Отечество, 1 февруари 1936 г. Изглежда съвсем различно.

Вашият коментар